Bedömning Svenska 7-9

Exempel över hur 'resonemang kring litteratur' bedöms:


I novellen Berättelsen om det osynliga barnet (Tove Jansson) får man veta att Ninni blivit osynlig. Läs novellen och förklara hur man kunde veta var Ninni befann sig?
EXEMPEL (i korthet):

Utvecklat svar: Hon hade en bjällra runt halsen, för att man skulle höra var hon var. 

Väl utvecklat svar: Den elaka tanten kunde kanske inte tänka ut ett sätt att göra Ninni synlig och har därför bestämt att Ninni ska ha bjällran på sig, på samma vis som hon bestämt allt annat Ninni fick och inte fick göra

Mycket väl utvecklat svar: Man kan anta att Ninni inte vågade ta av sig bjällran, eftersom hon verkade så rädd för tanten. Bjällran skulle kunna beskrivas som en symbol för den elaka tantens makt över Ninni, eftersom alla i berättelsen kände till att pinglandet av den skulle visa tanten var Ninni befann sig. 

RESONERA i flera led, för att utveckla dina åsikter:

När du resonerar kan du inleda med ett påstående, en önskan, en fundering, ett konstaterande eller en synpunkt. Därefter behöver du FÖRKLARA varför du uttryckt dig så. 


Påstående: Den där bilen måste vara snabb./Boken var bra!

Resonemang (första led): 

Den där bilen måste vara snabb, eftersom den har en så kraftfull motor./Boken var bra, eftersom den hade ett oväntat slut.

Resonemang (i två led): 

Den där bilen måste vara snabb, eftersom den har en så kraftfull motor, vilket ger den en fördel i tävlingen./Boken var bra, eftersom den hade ett oväntat slut, vilket var omöjligt att förutse trots en hel del ledtrådar.



Skriftlig framställning




I din skriftliga framställning bedöms din språkliga variation. Här följer exempel på hur språklig variation kan bedömas:

Viss variation
Jag hade gått över kullen och nu stod jag vid vägen. Det fanns två skyltar på varje sida om vägen. Jag gick över vägen, för att komma närmre gården där hon bodde...

Relativt god variation
Jag hade gått över kullen, där gräset var nedtyngt av regnvatten. Nu stod jag vid den stora mörkgrå vägen. Det fanns stoppskyltar om varje sida av bilvägen. Jag kryssade över mellan daggmaskar och grus, för att komma fram till den gård där flickan med det långa ljusa håret bodde...

God variation
När morgonen klarnade befann jag mig vid slutet av kullen. Mina skor var våta av nattens regn. Den stora, vältrafikerade vägen bredde ut sig framför mig. Vid sidan om vägen fanns en stoppskylt, vars röda färg hade bleknat till svagt rosa. Jag inväntade ett tillfälle att passera, utan att bli överkörd. Bortom husen på andra sidan fanns gården, där hon, tjejen med det gyllene håret och gnistrande ögonen bodde...


För bedömning av muntlig framställning/presentation:

*Tydlighet
*Publikkontakt
*Struktur
*Relevant innehåll
*Anpassning till syfte, mottagare och situation 


Inga kommentarer: