Pedagogisk idé

Efter snart tretton år i yrket har jag landat i en personlig pedagogisk plan (eller iiiii), som i grunden utgår från vad John Dewey uttryckte 1889 "Learn to do by knowing and to know by doing". 

Som modern inspirationskälla i min pedagogiska plan finns Brené Brown, som i sin bok Dare to Lead (2018) förklarar att ett fungerande arbetslag (här: skolklass) behöver en tydlig bild av målet (SCRUM strategi).

Hur vägen till målet ser ut varierar beroende på vem som färdas där. Ledaren (här: Läraren) ska förmedla bilden av målet genom att visa "what done looks like", -hur färdigt ser ut.

Min pedagogiska idé


Lärare

Instruktion
Inspiration

Elev

Imitation
Innovativ tolkning

Lärare/Elev

Interaktion


Tydliggörande av de fem I:en: 

Läraren presenterar och instruerar kring ett visst moment som hen vill att elever ska lära sig. Därefter krävs entusiasm, engagemang och inspirerande samtal för att motivera elever. För att man som elev ska kunna imitera och därmed "Learn to do by knowing and to know by doing", krävs att läraren tidigare formulerat hur målet eller "what done looks like" ska se ut. Enkelt sett, kan man säga att eleven bör ha en mall som hen, med hjälp av sitt eget innovativa utforskande kan forma till en personlig tolkning/prägel. När eleven känner att hen har nått målet, sker en interaktiv process där elev och lärare deltar i utvecklandet av uppgiften (och elevens lärande). Läraren tittar på den genomförda uppgiften och bekräftar och/eller stöttar med respons, eleven tittar på responsen och förbättrar, förändrar, klargör, för att komma närmare målet.


Till elever 
Som vuxen kan jag fråga mig själv om det är värt att utföra en viss uppgift om jag inte först vet vad den ska vara bra för, eller om jag kommer att ha någon nytta av den.

Skolan är obligatorisk och vi följer en läroplan med mål som ska uppnås i varje kurs. Däri önskar jag att DU ska känna att du får kunskaper som du kommer att ha användning för hela livet, inte bara i skolan.

En elev sa till mig: "I svenska är det bara en massa läsa och skriva hela tiden". För det mesta kan man ju uppleva det så, om man inte funderar över vad det är man skriver och läser och varför man skriver och läser.

Skriva
Läsa
Höra
Tala

...är verktyg, som du kommer att använda dig av när du redogör för dina och/eller andras åsikter, formulerar hållbara argument, skapar utifrån instruktioner, uttrycker tankar i muntlig form och mycket mer.

I planeringen till lektionerna utgår jag alltid från vad som kommer att vara meningsfullt för dig att lära sig. Jag förväntar mig inte att du producerar något för att jag ska bli nöjd, utan för att du ska känna att du lär dig något. Syftet med allt du gör, är att utveckla en större säkerhet i användandet av de verktyg som du får tillgång till. Om du vill behärska dessa verktyg och tror att du kan lära dig det, kommer de att bli användbara för dig i såväl skola, som i samhället  -resten av ditt liv!



...en annan elev sa till mig: "Jag har inte tyckt att svenska var ett roligt ämne förut, men nu gör jag det"



Inga kommentarer: